پوسته بدنه ۸ متری تقویتشده با فیبر کربن و ترموپلاستیک (CFRTP) که توسط مؤسسه ساختارها و طراحی DLR (آگسبورگ، آلمان) ساخته شده، با استفاده از فرآیند همجوشی درجا و گرمادهی با لیزر تولید شده است. این پوسته شامل تقویتکنندهها، فریمها و گیرههایی است که با جوشکاری متصل میشوند. این دستاورد گامی مهمی در تولید مواد کامپوزیتی نوآورانه برای طراحی هواپیماهای آینده بهشمار میآید.
پروژه MFFD با هدف بررسی تکنیکهای پیشرفته ساخت و استفاده از مواد نوین، در جهت توسعه ساختارهای سبکتر و کارآمدتر برای هواپیماها انجام میشود. این رویکرد میتواند به کاهش مصرف سوخت و کاهش انتشار گازهای گلخانهای در صنعت هواپیمایی کمک کند.
متن خبر:
در ژانویه ۲۰۲۳، مؤسسه سازهها و طراحی DLR در آگسبورگ آلمان، موفق شد پوسته فوقانی بدنهی یک هواپیمای پیشرفته را بسازد. این بخش، که ۸ متر طول دارد، بخشی از پروژهی دمونستراتور بدنه چندمنظوره (MFFD) است.
این پروژه با حمایت مالیClean Aviation انجام میشود و یک دستاورد مهم در صنعت هوافضا به شمار میرود. نکتهی ویژه این است که این بدنهی جدید از کامپوزیتهای ترموپلاستیکی ساخته شده و در حال حاضر، بزرگترین سازهی هوانوردی در جهان محسوب میشود که با این فناوری تولید شده است.
پروژهی MFFD از سال ۲۰۱۴ آغاز شده و شرکتهای بزرگی مانند ایرباس (فرانسه)،Aernnova Aerospace (اسپانیا) و Premium AEROTEC آلمان در آن همکاری دارند. هدف اصلی این پروژه کاهش وزن هواپیما، کاهش ضایعات تولید و کم کردن هزینهها است، که میتواند تأثیر بزرگی بر آیندهی صنعت هواپیماسازی بگذارد.
با این پیشرفت، مسیر استفادهی گستردهتر از مواد کامپوزیتی در ساخت بدنهی هواپیماها هموارتر شده و این نوآوری میتواند منجر به طراحی هواپیماهای سبکتر، اقتصادیتر و سازگارتر با محیط زیست شود.
منبع: compositesworld.com