NASA و GE Aerospace در حال طراحی و ساخت یک موتور جت هیبریدی-الکتریکی هستند که میتواند مسیر هوانوردی پایدار را باز کند. این موتور جدید شامل یک هسته سوختسوز است که با موتورهای الکتریکی پشتیبانی میشود. این موتورهای الکتریکی برق تولید کرده و آن را به موتور بازمیگردانند، بنابراین نیاز به سوخت را کاهش میدهند.
این پروژه که تحت نام HyTEC (Hybrid Thermally Efficient Core) انجام میشود، قصد دارد تا پایان سال ۲۰۲۸ این موتور را نمایش دهد و از اوایل دهه ۲۰۳۰ برای هواپیماهای مسافربری به کار گرفته شود.
موتور جت هیبریدی اولین موتور هیبریدی ملایم (Mild Hybrid) خواهد بود که توسط ماشینهای الکتریکی به صورت موتور و ژنراتور عمل میکند. یکی از اهداف HyTEC طراحی و ساخت موتوری با هسته کوچکتر است که همان مقدار کشش موتورهای امروزی را تولید کند و در عین حال سوخت و انتشار گازها را تا ۵ الی ۱۰ درصد کاهش دهد.
GE Aerospace در حال آزمایش یک موتور Passport با اجزای هیبریدی-الکتریکی است تا بهترین زمان برای استفاده از موتورهای الکتریکی را پیدا کند. هدف نهایی این است که تکنولوژیهای هیبریدی-الکتریکی را برای هوانوردی تجاری تسریع کند.
این تکنولوژیها بخشی از برنامه RISE (Revolutionary Innovation for Sustainable Engines) هستند که شامل معماریهای پیشرفته موتور و سیستمهای هیبریدی-الکتریکی است که با سوختهای پایدار ۱۰۰ درصد سازگارند.HyTEC یکی از بخشهای کلیدی برنامه ملی پرواز ناسا است که هدف آن رسیدن به عدم انتشار گازهای گلخانهای در صنعت هوانوردی تا سال ۲۰۵۰ است.
منبع خبر: nasa.gov